Programma
  • 17 april 2019
  • 09:30 – 16:30 uur
  • Kerckebosch, Zeist

Wees welkom en ontdek tijdens dit enthousiasmerende event
hoe gastvrijheid vanzelfsprekend wordt voor alle medewerkers en op alle niveaus in uw organisatie.


09:30

Ontvangst en registratie

10:10

Bestuurder aan het woord

In deze inspirerende voordracht vertelt Peter van der Meer over zijn leiderschap uit de praktijk, waarbij hij probeert de intrinsieke motivatie van de medewerkers naar boven te krijgen en zo het plezier van het werken te laten prevaleren. 

door Peter van der Meer, voorzitter van de Raad van Bestuur van het Albert Schweitzer Ziekenhuis (ASZ)


10:40

Een cultuur van vertrouwen

Bij medewerkers en patiënten is vertrouwen een van de belangrijkste voorwaarden om tot een effectieve samenwerking te komen. Men is bereid om iets van elkaar aan te nemen als zij de ander vertrouwen.

Organisaties die een cultuur van vertrouwen hebben functioneren beter, hebben minder regels en dus minder management nodig. Er wordt efficiënter gewerkt en de tevredenheid van de klanten is hoger. 

Een inspirerende lezing over:

  • vertrouwen hebben - ergens zelf achter staan 
  • vertrouwen geven - aan je team
  • vertrouwen krijgen - van je team

door Esther Crombag, ervaringsdeskundige / patiënt aan het woord


11:40

Praktijkcase

12:15

Pauze

Inclusief een heerlijke lunch


13:15

Extreme klantgerichtheid

Daan Noordeloos is binnen Transavia verantwoordelijk voor het transformatieprogramma dat de luchtvaartmaatschappij klaar moet stomen voor de toekomst. Hij vertelt in zijn presentatie over de transformatie van een organisatie die al 50 jaar vliegt en de balans zoekt tussen wendbaarheid, innovatie en klantgerichtheid aan de ene kant en veiligheid, kostenbewustzijn en betrouwbaarheid aan de andere kant om op de lange termijn succesvol te blijven in een hyperconcurrerende markt met flinterdunne marges. En hoe dit alles terugkomt op de medewerkers binnen het bedrijf.

door Daan Noordeloos, manager marketing & strategie bij Transavia


13:45

Best practice: Gastvrijheidsmanager aan het woord

Gastvrijheid kan een wereld van verschil maken tijdens het verblijf in een ziekenhuis. Bewezen is zelfs dat de positieve beleving van de patiënt bijdraagt aan diens herstelproces.

Johan Jonker deelt met u de ervaringen m.b.t.:

  • De rol van de leidinggevende
  • Het borgen van gastvrijheid in de organisatie
  • Bewustwording en meekrijgen van het personeel

door Johan Jonker, gastvrijheidsmanager Isala Ziekenhuizen


14:30

Koffiepauze

15:00

Best Practice: Zorgmanager aan het woord

U heeft zich vast wel eens afgevraagd: ‘Hoe krijg je een ziekenhuis of (zorg)organisatie in de continue verbeterstand vanuit patiëntwaarde?’ Maar dan wel met beide benen op de grond vanuit het perspectief van een traditioneel zorg-organisatiemodel.

Esther Reenders en Marc Rouppe van der Voort nemen u mee in de wijze waarop het St. Antonius Ziekenhuis hier vorm aan geeft.  Aan de hand van concrete voorbeelden wordt uitgelegd hoe zorgteams eigenaar zijn geworden van de klantbeleving op hun eigen afdelingen en welk aandeel de leidinggevenden hierin hebben.

Er wordt ingegaan op:

  • Het duiden van de waarde vanuit de patiënt - sturen op zorguitkomsten: medisch & beleving
  • Het samen leren met de patiënt - continu verbeteren: hoe richt je dat in
  • Een andere kijk op leiderschap - coachend leidinggeven: inspelen op een nieuwe generatie

door Marc Rouppe van der Voort, manager Lean en Zorglogistiek bij St. Antonius Ziekenhuis en Esther Reenders van GastvrijWerken en CEO Lab


15:30

De managementparadox bij het creëren van een nieuwe organisatiecultuur

Hoe initieert u een cultuurverandering terwijl u – als manager, als leidinggevenden - juist steeds minder ‘in control’ bent over alles wat er in een organisatie gebeurt? Arend Ardon gaat in op deze paradox en laat zie hoe u echte vernieuwing in uw organisatie brengt. Hoe u mensen uitdaagt om met nieuwe ideeën te komen en die ook écht uit te voeren. Hoe u een positieve, vernieuwende cultuur ontwikkelt, tot in alle haarvaten van uw organisatie. Niks invoeren of uitrollen, maar samen leren, experimenteren en werken aan een cultuur van verandering.

Kom uit een disbalans – hoe activeert u uzelf om het morgen anders te gaan doen? Inkijk in de unplugged sessie’s en ervaringen waar leiders tegenaan lopen en waar ze nieuwe energie vandaan halen.

door Arend Ardon, sociaal psycholoog, bedrijfskundige en eigenaar van The Change Studio


16:15

Afsluiting en samenvatting

16:30

Netwerkborrel